Her på denne side er det fra værkstedet hvor tidliger renovering og mulivis kommene projekter kommer til at ligge , også dem der får lavet noget og sønniks bil osv.
NSU 1200 TT – "1967-72"
"Turist Trophy"
NSU Prinz, som blev lanceret i 1961, udviklede sig til den noget større krop NSU Prinz 1000 (Typ 67a), der blev introduceret på Frankfurt Motor Show i 1963. Prinz 1000 mistede "Prinz"-delen af navnet i januar 1967, og blev simpelthen til NSU 1000 eller 1000 C afhængigt af udstyret. Produktionen af Typ 67a (NSU 1000) sluttede i december 1972.
En sportslig NSU 1000 dukkede op, som senere blev udviklet til NSU (1200) TT- og NSU Modellerne. Alle havde det samme karosseri med inline-fire luftkølet OHC Motorer og blev ofte kørt som sportsvogne, men også som økonomiske familiebiler. De for det meste legerede motorer var meget livlige og meget pålidelige. OHC-arrangementet var ret avanceret for tiden på en lille familiebil, da de fleste hjemmedyrkede biler stadig brugte mindre effektive stødstangs motorer. Sammen med den lave totalvægt, fremragende køreegenskaber og sving, klarede både NSU 1000 og den meget kraftigere NSU 1200 TT/TTS mange sportsvogne.,
NSU 1000 havde 40PS / 40HK / 29kW, og den blev genkendt af sine store ovale forlygter, mens de sportslige TT-versioner har dobbelte runde forlygter monteret inden for samme ramme.
Den første 1000 TT har 55PS / 54HK / 40kW og blev bygget i 14.292 eksemplarer mellem 1965 og 1967. Den blev erstattet af NSU 1200 TT, som var udstyret med 1,2 lt motoren fra den større NSU 1200 Typ 110 til i alt 2000 NSU blev bygget til juli 110. 49.327 eksempler.
996cc TTS med 70PS / 69HP / 51kW blev bygget specielt til konkurrence, idet den var succesfuld i både bakke stigninger og kredsløbs løb. Den har en frontmonteret oliekøler og blev bygget i 2.402 eksemplarer fra februar 1967 til juli 1971. Den blev kort omtalt som "Prinz 1000 TTS", da den først blev introduceret.
Bilen på disse billeder er en NSU 1200TT. Den har den 4-cylindrede luftkølet 1.177 cc-motor, der producerer 65 hk / 64 hk / 48 kW ved 5.500 o/min og 88 Nm/65 lb-ft ved 2.500 – 4.500 o/min. Kraften overføres til baghjulene gennem en 4-trins manuel gearkasse. Der er 229 mm massive skiver foran og 180 mm tromler ved baghjulene. Standard dæk størrelsen var 135 SR13.
Tophastigheden var 155 km/t, og den kunne accelerere fra 0 til 100 på 13 sekunder.
Dimensioner er: Længde 3.793 mm, Bredde 1.490 mm, Højde 1.364 mm, Akselafstand 2.250 mm. Vægten er 685 kg.